dijous, 29 d’octubre del 2009

UN DIA PELS AIGUAMOLLS DE L'EMPORDÀ

25 d'Octubre de 2009.

De bon matí, sortim amb el carrilet cap a Barcelona i a les 7'46h agafem el tren que surt de la plaça de Sants amb direcció a Figueres.
Uns esmorzem dalt del tren, els altres quan arribem i després de prendre uns cafès pugem a les bicicletes i comencem la ruta que ens havíem preparat.
Sortim de Figueres en direcció a Vilatenim, que és un poble petit molt aprop de Figueres i que el que ens crida l'atenció tot passant, és una antiga masia, Can Pagès, del 1575 i que ara és un restaurant anomenat "el Pa Volador" on s'hi fan banquets i festes. En aquesta casa hi va néixer el poeta Anicet de Pagès i Puig, nomenat Mestre en Gai Saber el 1896 i a la porta hi ha una placa amb un fragment d'un del seus poemes.
Continuem el camí entre camps de conreu , passant prop de Palol i de Vilanova de la Muga fins a arribar al poble medieval de Castelló d'Empúries, on ens hi aturem. Visitem el casc antic que és preciós, on hi ha la gran Basílica de Santa Maria, d'estil gòtic. Després de passejar-nos una mica, fem un refresc asseguts en una terrassa de la Plaça dels Homes (a les dones també ens hi deixen seure...)
Empuriabrava, és un complex turístic que pertany al mateix municipi, així que sortim del poble per la carretera que va a Roses i passem pel mig d'aquesta urbanització per a veure'n els seus canals amb embarcadors particulars a totes les cases. En aquesta època està tranquil però a l'estiu no s'hi deu cabre. Mentre contemplem aquestes canalitzacions amb luxoses cases, recordem que per sort i gràcies a una intensa campanya ciutadana de defensa dels Aiguamolls, no va tirar endavant el seu projecte d'urbanització.
Deixem enrere els canals i entrem al Parc Natural per un pont de fusta que passa per sobre la Muga.
El camí corre per les maresmes que s'han format entre la Muga i el Fluvià . Ens aturem en els estanys d'Europa i el Cortalet per observar des dels aguaits, però no hi veiem masses aus, deu ser que al migdia no és la millor hora...
Dinem a l'àrea de pícnic que hi ha en el Centre d'Informació i desprès ens endinsem pel camí del parc cap a una zona molt humida que va fins al mar. Ara sí que hem pogut veure ànecs, cormorans, cigonyes....
Val la pena d'anar fins l'observatori de Senillosa, situat al capdamunt d'unes antigues sitges d'arròs construïdes al 1959. Hi ha una vista fantàstica !

Ja és hora de fer el camí de tornada a Figueres, però per una altra ruta. Anem pels camins del parc agrari, on encara hi queden alguns camps ben grocs de l'arròs a punt de collir. Passem pels pobles de Fortià i de Vila-Sacra i arribem a Figueres que ja és ben fosc. S'ha notat molt el canvi a l'horari d'hivern, a les sis tocades ja se'ns ha fet fosc.

Agafem el tren de les 7,46h, tal i com havíem previst i cap a casa.

Una ruta fàcil i molt bonica, però el camí no està massa indicat, sort que anàvem preparats.